Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2015

2η ενότητα- οι εγκλίσεις των ρημάτων



                        ΟΙ ΕΓΚΛΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΡΗΜΑΤΟΣ
1.ΟΡΙΣΤΙΚΗ- Την χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε ένα πραγματικό γεγονός στο παρελθόν, το παρόν ή το μέλλον. Τη συναντάμε σε όλους τους χρόνους.
Παίρνει άρνηση δεν.   Π.χ. θα πάω στο σχολείο  
  Δεν θα πάω στο σχολείο.
2.ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ- Την χρησιμοποιούμε για να εκφράσουμε ευχή, επιθυμία, εναντίωση, παραχώρηση, προσταγή με ευγενικό τρόπο.
 Τη συναντάμε μόνο σε τρεις χρόνους: Ενεστώτα, Αόριστο και Παρακείμενο.
Παίρνει άρνηση μην.    Συνοδεύεται πάντα με ένα από τα μόρια να, ας ή με έναν από τους συνδέσμους: για να, όταν, πριν, αν, άμα.
Παραδείγματα

Ενεργητική φωνή
Παθητική φωνή
Ενεστώτας
να λύνω
να λύνομαι
Αόριστος
να λύσω
να λυθώ
Παρακείμενος
να έχω λύσει
να έχω λυθεί
  Άρνηση: να ανοίξετε τα βιβλία – να μην ανοίξετε τα βιβλία- μην ανοίξετε τα βιβλία.

ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ – Την χρησιμοποιούμε για να διατάξουμε ή να προστάξουμε κάποιον
Τη συναντάμε μόνο σε δύο χρόνους: Ενεστώτα και Αόριστο και μόνο στο β΄πρόσωπο ενικού και πληθυντικού.
Παράδειγμα

Ενεργητική φωνή
Παθητική φωνή
Ενεστώτας
λύνε –λύνετε
λύνου- λύνεστε
Αόριστος
λύσε- λύστε
λύσου-λυθείτε
Η Προστακτική  δεν παίρνει άρνηση γι’ αυτό όταν θέλουμε να εκφράσουμε απαγόρευση ή αποτροπή, χρησιμοποιούμε την υποτακτική με το μην.
Προσοχή στην ορθογραφία της Προστακτικής : τα ρήματα διατηρούν τις καταλήξεις της Οριστικής π.χ.  ποτίζω-ποτίστε, δανείζω-δανείστε, αθροίζω-αθροίστε, δακρύζω-δακρύστε και μιλώ-μιλήστε.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Να βρείτε την έγκλιση των ρημάτων στις παρακάτω προτάσεις:
1.Δεν θέλησαν να φάνε τίποτα.
2. Θα ρώτησαν άραγε να μάθουν τη διεύθυνση;
3.Έχεις δίκιο, αλλά ας ρωτήσουμε, για να βρούμε εύκολα το δρόμο.
4.Πάρε το πουλόβερ για να μην κρυώσεις.
5. Να μην τρέχεις γιατί θα χτυπήσεις.
6.Θέλω να μου φέρεις ένα ποτήρι νερό.
7.Τρέξε γρήγορα, να φέρεις βοήθεια.
8. Τον ρώτησα και δεν ήξερε τίποτα.
9. Σώπα! Μη μου πεις! Δε σε πιστεύω!
10.Δεν ξέρω για ποιο πράγμα μιλάς.
11.Φέρε μου ένα ποτήρι νερό, αμέσως!
12.Να μη του δώσεις τίποτα!
13.Το βιβλίο το διάβασε η Μαρία  και μου το έδωσε να το διαβάσω κι εγώ.
14.Ας μου φέρει κάποιος ένα μολύβι.
15.Φέρνεις εκείνο το βιβλίο;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου