Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2011

Κριτήριο αξιολόγησης έκθεση γ' λυκείου

Η μαζικότητα της τηλεόρασης «εχθρεύεται» την Τέχνη


Στην εποχή μας, στην κοινωνία της μαζικής κουλτούρας, η Τέχνη έχει υποστεί βαθύτατες αλλαγές και αλλοιώσεις, τόσο ως προς τους θεσμούς, τους μηχανισμούς και τις διεργασίες παραγωγής της, όσο και ως προς τη φύση και τον χαρακτήρα της. Ποσοτικά αλλά και ποιοτικά τα ΜΜΕ έχουν εδραιώσει μια ηγετική θέση στην πολιτιστική σφαίρα. Τα σύγχρονα πολιτιστικά προϊόντα παράγονται στην πλειονότητά τους από άτομα που αποτελούν στελέχη των ΜΜΕ ή μέσα στα οργανωτικά πλαίσια που θέτει η μορφολογία των σύγχρονων μαζικών επικοινωνιών.
Αλλά, ακόμα και όταν δεν παράγονται από τα ίδια τα Mέσα, τα προϊόντα της καλλιτεχνικής δημιουργίας προωθούνται μέσω της χρήσης τους από τα μέσα επικοινωνίας. Είτε άμεσα, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση των δίσκων ή των κινηματογραφικών ή τηλεοπτικών διασκευών λογοτεχνικών έργων, είτε έμμεσα μέσω συνεντεύξεων με τους δημιουργούς της τέχνης, εκπομπών σχετικά με τους καλλιτέχνες και τα έργα τους. Το αποτέλεσμα ή προϊόν αυτών των νέων θεσμών και διεργασιών πολιτιστικής παραγωγής δεν είναι αυτό που παραδοσιακά ονομάζεται τέχνη αλλά κάτι άλλο, ένα ιστορικά σχετικά πρόσφατο φαινόμενο που οι μελετητές συχνά το αποδίδουν με τη χρήση του γερμανικού όρου Kitsch.
Βασικό χαρακτηριστικό των προϊόντων αυτής της κουλτούρας είναι η μαζική παραγωγή τους, καθώς προορίζονται εξ ολοκλήρου για μια μαζική αγορά. Αυτή η μαζικοποίηση της πολιτιστικής παραγωγής συνοδεύεται από μια σειρά άλλων σημαντικών χαρακτηριστικών. Η μαζικοποίηση στηρίζεται σε φόρμουλες δοκιμασμένες και εμπορικά επιτυχημένες, οι οποίες επαναλαμβάνονται.
Ο όρος Kitsch παρατηρεί ο συγγραφέας Μίλαν Κούντερα "προσδιορίζει τη στάση εκείνου που θέλει να αρέσει πάση θυσία και στον μεγαλύτερο δυνατό αριθμό". Ομως για να αρέσει πρέπει να επιβεβαιώνει αυτό που όλος ο κόσμος θέλει να ακούει. H τηλεόραση έχει να καλύψει ένα συνεχώς αυξανόμενο αριθμό ωρών προγράμματος, ωστόσο δεν υπάρχουν αρκετά φρέσκα και υψηλής ποιότητας ταλέντα για να γεμίσουν με νέα και πρωτότυπα προγράμματα αυτές τις ώρες. Ετσι η εμπορική τηλεόραση είναι σχεδόν καταδικασμένη να είναι μονότονη, κατά κανόνα ρηχή και στερεοτυπική, παρότι έχει όλα τα φόντα και φυσικά τα σχετικά κονδύλια για να τονώσει την Τέχνη.
Ομως, η μαζική κουλτούρα είναι μια κάλπικη επικοινωνία. Η τέχνη είναι η απόλαυση και η αναδημιουργία της ζωής, ενώ η τηλεόραση... "αδιάφορη στον πόνο, αναίσθητη στη χαρά, όλη τη ζωή στα κοινά χαλάσματα της κοινοτοπίας. Ο πόλεμος, το έγκλημα, ο θάνατος, όλα τα ίδια όπως τα μπουκάλια μπίρας. Και η λεπτομέρεια της καθημερινής ζωής, μια φαύλη κωμωδία", όπως αναφέρεται σε απόσπασμα της ωδής στην τηλεόραση στην ταινία του Σίντνεϊ Λιούμετ, "The Network".
Της Μελίνας Σεραφετινίδου* (από το Έθνος της Κυριακής)
* Η Μελίνα Σεραφετινίδου είναι επίκουρη καθηγήτρια Κοινωνιολογίας των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.


 Α.Να γράψετε την περίληψη του κειμένου (80-100 λέξεις)

Β.1"Η τηλεόραση αδιάφορη στον πόνο,αναίσθητη στη χαρά......μια φαύλη κωμωδία".Να αναπτύξετε  τις παραπάνω απόψεις σε μια παράγραφο.(60-80 λέξεις).


Β.2 α)Με ποια μέθοδο αναπτύσσεται η δεύτερη παράγραφος του κειμένου;Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
       β)Πώς συνδέονται οι τρεις πρώτες παράγραφοι του κειμένου μεταξύ τους;


Β.3 Να δικαιολογήσετε τη χρήση εισαγωγικών στις παρακάτω φράσεις:
  "προσδιορίζει τη στάση...δυνατό αριθμό"
  "αδιαφορη στον πόνο...φαύλη κωμωδία"
  "The Network"


B.4 πλειονότητα, φρέσκα, πρωτότυπα, τονώσει: Να αντικαταστήσετε τις παραπάνω λέξεις του κειμένου με άλλες ισοδύναμες νοηματικά, ώστε να μην αλλοιώνεται το νόημα του κειμένου.


Γ. Με αφορμή το παραπάνω άρθρο που διαβάσατε στην εφημερίδα,αποφασίζετε να γράψετε ένα δικό σας άρθρο επισημαίνοντας τους τρόπους με τους οποίους μπορούν τα ΜΜΕ να συμβάλλουν στην πνευματική και πολιτισμική ανάπτυξη των σύγχρονων κοινωνιών και το στέλνετε ως απάντηση στην ίδια εφημερίδα.  (500-600 λέξεις)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου